torsdag 9 januari 2014

SO, Vad tror jag på.

Jag är kristen. Jag är det för att min mammas man Thomas är kristen och han är även präst i Skrea kyrka. Min mamma är också kristen. På det här sättet är jag kristen. Mina rötter är också kristna och jag kommer från ett kristet folkslag. Därför har min familj skyddshelgon vilket är väldigt kristet. Sedan så kanske jag inte går till kyrkan varje söndag som är den heliga dagen inom kristendom för att Jesus uppstod den dagen när han var 33 år på påsken. Därför firar vi påsk som en väldigt stor högtid inom kristendom för att Jesus offrade sitt liv för alla människors synd. Sedan firar vi jul för att Jesus föddes år 0 när vår tideräkning började och på så sätt så firar man jul väldigt mycket för att man då visste att en ny konung hade fötts. Min mamma är ursprungligen ortodox som är en förgrening som inte har påven som sin störste man det år sättet man ser på Jesus i länder som Ryssland, Bulgarien, Rumänien och så vidare men min mamma är väl mest protestant nu för att vi lever i ett protestantiskt land även om samhället är ett mångkulturellt samhälle. Min pappa är också ursprungligen ortodox kristen för att hans familj är från den kristna delen av Bosnien men han är själv inte lika religiös men han gillar kristna ritualer och goda gärningar lite som regler. Mitt efternamn Andelic betyder Ängel alltså så därför har jag två kristna skyddshelgon ett på mammas och pappas sida vardera. Thomas är protestant för att Norden var protestantiskt under en lång tid. De protesterade (därav namnet) mot katolikerna och katoliker, ortodox och protestanter har olika sätt inom kristendom att tro och se på Jesus som är den högste inom kristendom som dog på korset i Jerusalem för alla människors synder när han var 33 år. Så jag har en del kristendom runtomkring mig väldigt mycket men jag vill själv bestämma om jag ska ha någon religion alls eller inte i mitt liv. Själv är jag ändå samtidigt ändå inte jättereligiös för att jag vill kunna välja själv vad jag ska tro på, hur jag ska anpassa mitt liv efter en religion, vilken mat jag skall äta, om jag skall gå till något heligt hus på en helig dag inom den religionen, om man skall lägga ner tid att ägna åt religiösa traditioner och ritualer det är en livs fråga för mig om jag skall ha något att vända mig till någon eller något. Jag anser att varje enskild människa ska få bestämma om man vill tro på något eller någon eller ingenting sådant måste man få bestämma själv det kan inte ens ens förälder bestämma utan det vill jag bestämma själv. Sedan tycker jag att det är fantastiskt att alla människor inte har samma religioner hela världen över utan att de flesta ställen på jorden så finns det flera olika slags religioner för om alla människor skulle haft samma religion så skulle vi vara som robotar. Men det roligaste av allt är att lära sig om andra människors religioner för att förstå hur de tänker, vilka ritualer och traditioner man har, vilka heliga böcker, vilka levnadsregler och så vidare. Då kan man ju få en annan blick av hur livet kan se ut för andra människor i deras vardag. Så själva min familjs historia är influerad av mycket kristendom men idag är det kanske inte lika seriöst med religion och alla människor kanske inte är lika religiösa som man var förut för att samhället har förändrats oerhört mycket. Så därför är jag kristen från mina rötter men jag är inte jättereligiös så det här är lite grann om vad jag tror på någonting och om varför jag gör det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar