måndag 27 januari 2014

Enskild uppgift SO

4) Jag är inte jättereligiös men jag tror på att Gud finns. Jag har kristna rötter och det är ett av skälen till att jag tror att Gud finns. Jag tror att Gud är rättvis mot varenda människa och är precis lika mot varenda människa på denna jord. Jag tycker att Gud alltid finns fär för mig när jag behöver honom. När jag är oerhört glad och allt i mitt liv "går enligt planerna" så känner jag att Gud hjälper mig oerhört mycket och står upp för mig. På så sätt kan jag känna att jag skulle kunna göra vad som helst för Gud för att på något sätt visa min tacksamhet åt att Gud hjälper mig på olika sätt, när jag blir glad och lycklig i mitt liv så har jag en känsla av att det är tack vare Gud som jag kan få en känsla av att Gud vill att jag skall må bra, ha det bra i mitt liv, ha det bekvämt och skönt att Gud är som en person vakar över en och det gör att man får en känsla av att vara trygg och det känns som en härlig känsla. Jag tror då också ännu starkare på att Gud finns när han hjälper mig så mycket som han gör. Men när man har det bra, mår bra och är glad och lycklig i sitt egna liv då testas man ju inte som människa och då kan inte Gud veta om man litar eller tror på honom hur man har det, så när jag av olika orsaker kan känna att jag är ledsen, sorgsen, irriterad, arg och så vidare då kan jag betvivla på att Gud finns för mig och vill att jag skall ha det bra men jag är medveten om att Gud vill testa mig och se om jag litar på Gud oavsett hur jag har det. För det är enkelt att säga att man tror på Gud och litar på honom, men när man har det ledsamt, besvärligt och när allt ser bra ut och säga att man ändå tror att Gud vill en väl det är att vara en riktig troende på något. Det handlar om att då kämpa på fastän allting inte ser ut som man planerat. Då kan man ställa sig frågan vad är meningen med livet, har Gud givit just dig ett liv och har just något som kännetecknar dig, vad är meningen med att leva, hur tänker Gud att livet med meningen är och gör vi människor som Gud föreställer sig att meningen med livet är?,man kan ställa sig frågan hur skall man leva på ett rätt sätt eller rättare sagt finns det ett visst sätt man skall leva på och om det är så hur skall man leva och hur föreställer sig Gud att vi skall leva som människor och gör vi på det sättet?, man kan också ställa sig frågan vad händer efter döden? Händer något eller dör vår kropp och vår själ ut helt och hållet och om det inte är så vad händer istället? Men den största frågan av alla hur skapades jorden med alla varelser och människor? Jag tror att alla dessa frågor kan besvaras av Gud genom tecken från Gud i ens egna liv och om dessa tecken överhuvudtaget finns hur förväntar vi oss på att de skall komma till oss och tänk om vi missar de för att vi förväntar oss att livstecken eller tecken från Gud skall komma till oss på ett visst sätt men hur tänker Gud att vi skall få våra tecken från honom om svaren på frågorna med livet? Ja alla de här med kristendom kan man bara tro på om man är troende även om vetenskapen idag säger åt oss att vissa händelser eller fenomen som till exempel i Koranen, Jahve/Torah eller i Bibeln man måste tro att något är möjligt fastän vetenskapen säger något helt annat som en motsats men jag tror att allt Gud gör är möjligt och att inget är omöjligt för Gud. Men svaren för alla dessa livsfrågor kan man inte få något svar om men frågan om livsfrågorna lyder: Kommer vi människor i framtiden få svar på livsfrågorna?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar