torsdag 5 december 2013

Björnbyskolan

Reporatage Ingress= Fetstil (sammanfattning av texten) Talstreck= streck mellan ord Bildtext= Text som berättar vad man ser på bilden Mellanrubrik= Rubriker i texten för att dela upp texten Ögonblicksbild= Som beskriver miljön och hur det ser ut, och (i det här fallet) beskriver även vädret, solen skiner, mycket, och att ett snömoln som rivs upp. Personbeskrivningar= Som beskrivningar av personen Fakta= Fakta om olika saker.

1)  Jag skulle kunna hitta en sån här text i en tidning, på internet om tidningars hemsidor.

2)  Att en skola där mycket anställd personal lämnade skolan, där barn lämnade skolan, och där ingen hade det bra, förändrades genom att barnen fick bestämma lite mer om hur man skulle arbeta, man arbetade med mer intressanta ämnen, personalen jobbade i ett arbetslag, lokalerna ändrades så att det blev lugnare i skolan, och varenda klass fick sin egen hemvist sitt egna hus. 



3a) Ordet uppgång vill få mig att bli intresserad. b) Meningen Idag står eleverna på kö till Björneby och att skolan får pris för bästa resultat ska få mig att bli intresserad av ingressen.

4a) Att en skola där mycket personal lämnade skolan, där barn lämnade skolan, skolan var nedläggningshotad, alla barn fick inte godkänt i de nationella proven och där ingen hade det och att skolan förut stod i centrum, där allting alltså var kaos. b) Lösningnen var att man med eleverna arbetade med mer intressanta ämnen, personalen jobbade i ett arbetslag, lokalerna ändrades så att det blev lugnare i skolan med vit lågt i tak och rabatterna, och varenda klass fick sin egen hemvist sitt egna hus, man gav inte längre så himla mycket ansvar till barnen som man gjort tidigare. På skolgården finns det en liten scen, det finns stadiga klätterställningar också och en basketplan i kanten av Björnebyskolan. Man fick också tänka på de elever som behövde mer hjälp och stöd i skolan.


5) Journalisten intervjuar Britt Boström (rektorn) Max (elev i 6A och Kristin som är bildlärare och personal på Björnebyskolan.



6) Han har sina idéer om hur man ska jobba på skolan,han säger att de hela tiden jobbar med intressanta saker, lärarna håller ihop, lärarna visar intresse för vad barnen gör och hjälper elever att förbättra sig. Max jobbar hårt i skolan för att försöka lära sig så mycket som möjligt och förbättra sina kunskaper, han mår också väldigt bra i skolan sedan flytten från centrum till de fina husen där skolan ligger nu. 


7) Deras skolgård har en liten scen, en stadig klätterställning på skolgården, en basketbollplan i kanten av skolan och mycket skog i närområdet av skolan.


8)Till exempel Britt Boström slår ut med händerna och visar Björnebyskolans skolgård är ett exempel för att man ser att någon gör någonting, ett annat exempel är det finns elever som jobbar intensivt tittar upp när rektorn kommer men fortsätter sedan med sitt arbete, man har inte sett till någon datorutrustning, på skolgården finns en liten scen, stadig klätterställning, basketbollplan i kanten av skolan och skog som breder ut sig i närområdet, jag får se NO-salar med fin utrustning, Kristin reser sig och rufsar sig i håret och går ett varv runt i bildsalen, hemkunskapssalen och idrottshallen har lika graciösa uttryck som NO salarna. 


9) För att man ser att en skola som var urdåliga kan bli bättre genom bara några förändringar sker vilket ledde till att eleverna mådde bättre, de fick ge idéer om vad man skulle arbeta med, lärarna jobbade tillsammans och fixade till utrustningen i klassrummen. Journalisten skriver det här texten för att andra dåliga skolor skulle kunna göra likadant eller bara förbättra skolan lite till för att följa deras goda exempel. För fem år sedan var Björnebyskolan nedläggningshotad. Eleverna slutade mitten av terminen och man gick till andra skolor


10)Politikerna skakade på huvudet och började fundera på vilket verksamhet man istället kunde ha i skolans lokaler. Idag står eleverna på kö till Björneby och skolan får det allra bästa resultatet. Det var ett exempel från ingressen med lite fakta också. Här var det kaos. Britt Boström slår ut med armarna och visar Björnebyskolans område. Det var förstås inte här utan i den trånga gamla skolan i centrum. Där var det kaotiskt. Lyckan har vänt för Björnebyskolan och en av de viktigaste orsakerna är de nya lokalerna, överallt finns det elever som jobbar intensivt, de flesta hälsar och tittar glatt upp när rektorn kommer men fortsätter sedan med sitt arbete, och det sista exemplet är Björnebyskolan har lyckats. 


a Jag är rektorn Britt Boström. 


b) Att vi har den bästa skolan betyder att ens skola är bäst men inte resultatmässigt det är mer som ett påstående för att ens skola är bäst. Att vi är den bästa skolan betyder att vi är den bästa skolan resultatmässigt och kunskapsmässigt och det är mer baserat på fakta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar