tisdag 27 januari 2015

Reklamanalys


Det som skildras i bilden är en jaguar som springer snabbare än vinden. Efter att de i den övre delen av bilden skrivit: "Vad är hemligheten bakom snabbhet? Och sedan besvaras den frågan med: "Fråga mästaren" så menar de på att jaguaren har svaret på den frågan och då sätter man Nike-loggan bredvid "Fråga mästaren" för att visa på att Nike ger jaguaren dess snabbhet och energi genom att sätta en Nike-logga på jaguaren och att skor från Nike alltså ger dig jaguarens snabbhet eftersom att jaguaren är det snabbaste djuret på planeten. På bilden kan man också se att att jaguaren rusar fram i vindens fart i en enorm hastighet och tar ett stort kliv och bara "flyger" fram och att man själv kommer att göra det om man köper skor från Nike. På bilden kan man se att jaguaren vet vad den vill och det framgår väldigt tydligt i ansiktsuttrycket att den är på jakt efter en antilop på den afrikanska savannen på vidsträckta fält under en stekande solig dag i t.e.x Moçambique. Man har satt på en Nike-logga på jaguaren för att visa att Nike finns inom jaguaren.

Bilden är tagen flera gånger när jaguaren springer och det syns runt jaguaren att savannen med någonting annat i bakgrunden är och att bilden är tagen när jaguaren springer i höghastighetsläge skärpan med kameran blir extra stark på själva jaguaren eftersom att jaguaren skall framhävas i denna bild genom att man lägger till extra effekter för att framhäva jaguarens snabbhet när den kanske inte egentligen är då snabb. Själva bilden är tagen i jaguarens profil för att visa på hur jaguarens benen och på framkroppen som rör sig och det framgår bäst om man tar bild på en Jaguar i profil och inte bakifrån eller snett framifrån eller snett bakifrån. 

De associationer man får när man ser bilden är en gemensam association av snabbhet. Man tänker på snabbhet eftersom att man på bilden kan se att jaguaren är väldigt snabb och att om man köper skor från Nike så kommer man bli lika snabb som jaguaren. Jaguaren som jagar ett byte får mig, Hussein, och Ahmad att tänka på en snabb fotbollsspelare med skor från Nike som är jättesnabb och att de här skorna ger mer energi till t.e.x själva fotbollsspelaren. Den bilden får oss också att tänka på Nikes slogan: "Just do it" och den förknippningen hittade vi genom att de säger att du "bara" behöver köpa skorna från Nike för att bli lika snabb som jaguaren. Med det förmedlar något väldigt enkelt som du behöver göra för att bli lika snabb som jaguaren och det är bra för att det är enkelt att komma ihåg att man "bara" skall köpa skor från Nike för att bli lika snabb som jaguaren. 

De ger känslan av att man får ett högt adrenalin och blir sugen att köpa skor från Nike för att genast ge sig iväg. De ger mig känslan av att jag måste röra på mig för att hålla mig fysiskt aktiv för min hälsa och jag får känslan av lycka att jag genom att "bara" köpa skor från Nike och bli lika snabb som jaguaren. Vi får också känslan av att om du dessutom kommer springa på samma plats som jaguaren så kommer du bli lika snabb som jaguaren eftersom att du då kommer att röra dig över samma terräng som jaguaren. Vi får också känslan av att om man har på sig skor från Nike så kommer man snabbare att nå sitt mål i livet genom att snabbare "springa" in i mål.

Vi tycker egentligen bilden är en ren manipulation eftersom att man endast kan bli snabbare genom att träna hårt själv och jogga/springa på fritiden och då spelar det ju faktiskt ingen roll vilka skor du har på dig för du kommer vara lika snabb med skor från Nike, Adidas, Puma e.t.c e.t.c så det är upp till dig själv hur snabb du är och hur mycket du orkar, det är inte upp till skorna du har på dig som de i själva reklamen försöker förmedla. Detta är dessutom naturvetenskapligt bevisat att du måste hålla uppe din kondition om du vill ha en bra kondition och dessutom är bilden ännu mer manipulerande då inte ens Usain Bolt kan komma upp i jaguarens hastighet så blir vi väldigt irriterade när vi ser hur manipulerad bilden är och inte sanningsenlig. Dock tycker jag det är smart att manipulera med bilden eftersom att små barn lätt blir lurade när de ser en reklam så litar de ofta blint på vad de säger på reklamen utan att tänka om det är realistiskt och så är det hos en del ungdomar också. 

Fotografen vill förmedla att jaguaren har Nike inom sig själv och att om du "bara" köper skor från Nike så kommer du att bli lika snabb som jaguaren och ha Nike inom dig. Reklamen vill också förmedla att om du skulle kunna fråga en jaguar vad som är hemligheten bakom snabbhet? Så skulle jaguaren svara att Nike är hemligheten bakom snabbhet fastän jaguaren inte kan prata! Ja fotografen lyckades eftersom att Nike idag är känt och många fotbollsspelare och tennisspelare sponsras av Nike och många personer luras nog av denna reklamen! 

Gjort av: Filip, Ahmad, och Hussein



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar