tisdag 20 januari 2015

Min bild


Syfte med bilden och min tolkning av bilden.

Jag har valt att göra en abstrakt bild som man kan se ovan. Att en bild är abstrakt innebär att bilden inte föreställer någonting. Man kan alltså tolka en abstrakt bild på många olika vis. Jag valde att göra en abstrakt bild för att jag ville kombinera olika geometriska figurer såsom cirklar, trianglar, fyrkanter och färglägga de med alla färger från färgtoncirkleln. Jag vill också ha olika slags mönster såsom prickar, ränder, herlekinrutor, vågor e.t.c i en och samma bild och låta fantasin flöda. Jag vill i denna bild kombinera olika färger med varandra i olika delar av bilden och jag ville dessutom med alla dessa bilder få bilden att föreställa något slags fantasiland där det fanns olika varelser och olika färgtoner runtomkring såsom den sammanhängande geometriska "ormen med ett "ansikte" som är en fyrkant med åtta trianglar varav två är limegröna, två är bruna, två är gula och där två stycken är blåa, eller den röda "igelkotten" bredvid den brun och mörkblåa jing-jang. Det berget med mörkblåa och blyertsränder skulle kunna föreställa en vulkan som bara sprutor ut lava precis efter att vulkanutbrott! Jag tolkar mönstret bredvid de gråa prickarna med risa bakgrund som "vågor" som bara guppar in mot stranden. Syftet med att måla den här bilden är att man kan tolka den på många olika sätt och det är också spännande att höra hur hur andra personer tänker när de ser den bilden jag har gjort och att man kan diskutera varför man tolkar olika mönster och färgtoner på olika sätt. Ett annat syfte med att måla en abstrakt bild och inte föreställande var för mig att jag inte ville förhålla mig till något som skulle föreställa något utan att kunna kombinera olika färger på ett bra sätt på ett fantasifullt sätt. 

Tekniker och motivering av val av tekniker 

De tekniker som jag använt är blyertspenna, tuschpenna, och helt vanliga färgkritor. När jag valde att göra en abstrakt bild stod det att jag skulle ha med minst två olika tekniker och de två teknikerna jag började med var med tuschpennor och med helt vanliga färgpennor för att de olika färgerna med blandning av tusch och vanliga färgkritor passade väldigt bra. Tuschpennor valde jag av anledningen att man inte måste trycka så mycket med pennan mot pappret för att pappret inte skall lämna några vita ytor efter sig vilket man däremot måste göra med vanliga färgkritor. Färgkritor använde jag även om man måste try ja extra hårt för att inte lämna några ytor eftersom att färgkritorna passade väldigt bra med tuschpennorna i olika mönster och med blyerts på ett riktigt välfungerande sätt. Blyerts ville jag också använda för att det var intressant att prova på en ny teknik och för att få lite mer variation av tekniker i min bild. 

Arbetet

Jag har lagt ner mer än två lektioner som jag arbetat med bilden vilket gjort att jag arbetat med den hemma också. Jag tyckte att det stundtals dock var jobbigt att det tog en sådan tid att göra färdigt bilden men jag ville vara noggrann så att jag inte lämnade några vita ytor efter mig. Jag tyckte dock det var värt det ändå ganska långt pågående arbetet för att jag tycker jag fick ett fint resultat med olika fina färger, tekniker, mönster, "varelser" så om man vill ha ett bra resultat som måste man lägga ner lite tid på själva bilden. Jag har också när jag färglagt denna bild improviserat med färgerna på bilden så jag hade i början ingen som helst aning om hur resultatet skulle se ut men jag vill försöka kombinera färger som röd, gul, och orange med varandra och blå, lila och grå med varandra i olika nyanser vilket man också kan se på bilden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar