söndag 20 oktober 2013

Mitt slöjdarbete

Min inspiration till att göra ett Eiffeltorn var att jag ville göra något som var lite komplicerat och svårt. Jag ville göra en stor och känd byggnad som finns i världen och innan ville jag göra frihetsgudinnan men frihetsgudinnan var för svår och Taj Mahal tyckte Thomas var alldeles för enkelt.

Jag vill  gärna vilja åka till Paris som är en mycket historisk stad som man kan lära sig mycket av. Jag tyckte det skulle vara kul att göra något annorlunda.

Mitt val var att jag från början insåg med hjälp av Thomas att jag inte skulle kunna göra strecken på Eiffeltornet för att det skulle bli väldigt komplicerat och se kladdigt och fult och man skulle få en bild av att den som gjort arbetet inte tänkt efter och slarvat mycket. Så man skulle få en bild på att den som gjort arbetet hade varit noggrann och tänkt efter med sitt arbete.


Jag har gjort tre stycken Eiffeltorn som jag har målat med i tre olika slags färger och så har jag ritat av ett av Eiffeltornen tre gånger med konturer så det syns att den är extrastark med linjerna på den. Linjerna syns då extra mycket på det Eiffeltorn jag fyllt i konturerna extra med.




Jag har gjort en ritning av hur mitt Eiffeltorn kommer att se ut med alla mått och detaljer om hur den kommer att se ut med längd och allting och den kan ni se här ovanför. Längden längs sidorna blev 28 cm och bredden av sidorna blev 3 cm. Sidan innanför från längst ner till mittendelen blev 14 cm. Sidornas längd där inne i det stora hålet blev 9 cm och bredden där blev 3 cm.

Jag hade klippt kopparstängerna med en radiotång och format de med en sidavbitare. Jag löddade ihop de alla men mässingsspikarna kunde jag inte sätta fast. Lösningen var att Thomas min träslöjdslärare höll upp spiken och jag löddade fast mässingsspiken. Mina ritningar blev från början när jag tänkte göra Eiffeltornet för stora och för otydliga. Tillslut gav Thomas mig en ide att vika pappret jag gjorde min ritning på skulle jag vika och mätta ut avståndet från mitten av pappret till sidorna. Jag hade just nu ett problem att när jag löddade mässingspikarna på baksidan så kom det så mycket värme att det även syns på framsidan och det ser inte så snyggt ut så jag ska försöka ta tag i problemet nu. Jag lyckades fila bort det mesta så det ser lite snyggare ut nu. Varje gång när jag filat sidorna och mittendelen så har jag använt en filklämma som jag spänt fast i träbänken och spänt fast sidorna och mittendelen.

Mitt första val var att jag ville ha mässing som metall på mitt metallarbete för att det är mycket snyggare än koppar, passar bättre in i mitt rum där den ska stå och den får en mycket starkare struktur och känsla så jag fick klippa ut den med en plåtsax och sedan forma sidorna och mittendelen lite mer.  Ett val till jag fick göra var att banka lite lätt med pollerhammaren på Eiffeltornet eftersom jag inte kunde göra strecken så om den skulle vara vanlig utan något mönster så skulle den vara så tråkig och den skulle bli snyggare och ger mer känsla och en mycket kraftigare struktur. Ett annat val jag gjorde var att jag fick under arbetets gång bestämma mig för att måla över för att det fanns märken från lödningen på framsidan och skulle inte se så snyggt ut när den blev klar om man såg märken från lödningen och den skulle bli mycket snyggare om man målade på den med vissa färger och se karaktäriserad på ett mycket kraftigare sätt om man hade färg än om man inte hade någon alls och hade inte passat in i mitt rum för att den hade sett så gammaldags och tråkig ut och dessutom får den en mycket större känsla och struktur i sig så Thomas min träslöjds lärare fick spraya med rödsprit färg som jag valt tillsammans med en svart bakgrundsbild i form av träbiten lind för att det är ett väldigt mjukt och lent träslag och inte så grovt och passar väldigt bra som bakrund till det röda Eiffeltornet. Ett annat val jag fick göra var att jag då fick löda fast fast koppartråd som jag vänt med en radiotång och klippt av med en avbitare så att Eiffeltornet skulle bli tredemensionell i förhållande till bakgrundsbilden så blir den mycket snyggare, häftigare, mer karaktäriserad och med mycket mer struktur och dessutom blir den mycket mer fräck.

De tekniker jag använt var att jag klippt ut en mall i papper med en vanlig sax, och två mässingsbitar med en plåtsax och format de med en guldsmedsax. Sen har jag slipat sidorna och mittendelen med ett sandpapper och putsat till de med lite trollull och smärjelduken. Sen har jag fixat till sidorna med pollerhammar. Sen har jag löddat ihop de med lödvattnet, lödkolven och med lödtennet. Sen har jag böjt kopparstängerna med en radiotång och bitit av mina delar med en avbitare. Efter det så har jag fått en träbit av Thomas i lind och målat den i svart och på så sätt målat.  Jag tog sen en syl och gjorde två hål där två skruvöglor skulle sitta? Jag hade också skruvat in skruvöglorna på 4 mm.Efter det så har jag klippt lite koppartråd som jag sedan satt fast på skruvarna. Sen har jag valt en 2,5 mm borr och på så sätt borrat i träbiten. Men efter sa Thomas att den satt för löst och då fick jag borra längre in i träbiten. Sen var mitt arbete klart. Det ändå jag behöver göra här hemma är att spika upp en spik på min vägg så att den kan sitta fast. Mässing är en legering gjort av koppar och tenn. Trollull är gjort av ull, lind är ett träslag gjort i träslaget lind, koppartråd är gjort av koppar, Pollerhammaren är gjord av trä i det här fallet, sandpapper är ett slipkorn belagt papper, radiotången är gjort i metall och samma för avbitaren. Jag tycker att den är väldigt hållbar i och med att den bara kommer att hänga på väggen och inte användas så mycket mer än så. Så kvalitetsmässigt så kommer det att bli väldigt bra.

Arbetsprocessen tycker jag gick väldigt bra men det var inte helt enkelt för att visa grejer gick enkelt att fixa och göra men vissa saker fick man lägga ner tid på och var krångliga och de fick man arbeta med och lägga ner mycket tid. Det var inte heller så enkelt för att man var tvungen att göra omval och förändringar under arbetets gång för att göra arbetet mycket bättre. Man var tvungen att från början försöka hitta på något som inte skulle vara enkelt att utföra och samtidigt vara någonting helt annorlunda. Jag tycker att vissa saker kunde jag gjort bättre under arbetets gång men jag är glad över att ha gjort förändringar för att det har gjort mitt arbete snyggare, mer karaktärsfullt, mera känsla, och mera struktur i det hela så man förstår vad man har gjort. Att jag använde plåtsax, guldsmedsax, sandpapper, smärjelduk, trollull, kolvlödningen, men jag ångrar att det blev så mycket fula rester på baksidan för att jag fick löda på kopparstängerna flera gånger eftersom att de lossnade. Resten med att böja kopparstängerna med radiotången, bita av de med en avbitare, såga ut en träbit, måla den innan, borra som också blev en besvikelse genom att borren (andra gången jag borrade åkte igenom hela träbiten men det gör ändå inte så mycket). Annars gick även avklippningen med en avbitare av koppartråden utmärkt och när jag väl borrat en andra gång så gick nästan allt utmärkt men jag kunde ha gjort vissa saker bättre.

Min tolkning av slöjdföremålets estetiska och kulturella uttryck är att jag tror att träbiten som jag använt är att jag tycker att Eiffeltornet ser ståtlig, högtidlig fast samtidigt på något sett nytt för att man kan se hur nymålat och liknande Eiffeltornet är i förhållande till det riktiga Eiffeltornet. Man skulle även kunna tolka att det här var en liknelse för att visa hur Eiffeltornet skulle kunna se ut i en mindre storlek med en annan färg och ur ett annat perspektiv och ur en helt annan struktur och uppbyggnad den skulle kunna påminna väldigt mycket om hur Eiffeltornet kanske (man vet aldrig) kommer att se ut i framtiden fast naturligtvis i samma storlek som den riktiga har idag.

Här kommer några bilder från min arbetsprocessen:






















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar